چنانچه شما یک تولید‌کننده محتوا هستید حتما به یک تقویم محتوا نیاز دارید. تقویم محتوا ابزاری ساده و در‌عین‌ حال بسیار کاربردی در جهت تولید محتوای هدفمند در سایت شماست. برای ایجاد یک تقویم محتوای خوب کافیست این مقاله جامع وکاربردی را تا انتها دنبال کنید.در‌این مقاله به تعریف تقویم محتوا،چگونگی ایجاد و کاربرد آن خواهیم پرداخت.

تقویم محتوا چیست ؟

تقویم محتوا همانطور که از نامش پیداست ترکیبی از زمان و محتواست. تقویم محتوا مثل یک تقویم جیبی‌ست که شما هرآنچه درخصوص محتوای سایتتان لازم می‌دانید ازموضوع محتوا تا تاریخ انتشار و نویسنده محتوا را در آن ثبت می‌کنید. در این حالت علاوه بر اینکه نگرانی ها و استرس های شما در خصوص تولید محتوای سایتتان کاهش می‌یابد در زمان تولید محتوا،محتوای باکیفیت تری ارائه خواهید ‌داد در نتیجه وجود یک تقویم محتوا برای تولیدکننده آن امری ضروری‌ست. ایجاد تقویم محتوا می‌تواند توسط ابزار بازاریابی‌ محتوا،اکسل و یا حتی روی کاغذ صورت بگیرد.

چرا باید از تقویم محتوا استفاده کرد ؟

فرایند تولید محتوا معمولا یک فرایند گروهی‌ست که نویسنده،گرافیست،بهینه ساز محتوا و … را شامل می‌شود. استفاده از تقویم محتوا سبب می‌شود هرکدام از اعضای تیم دقیقا بدانند چه کاری را باید چگونه و در چه زمانی انجام دهند؛درواقع علاوه براینکه بازدهی مجموعه افزایش می‌یابد،فرایند تولید محتوا برای تمام اعضا لذت بخش تر و ساده تر خواهد بود.

طبق تحقیقات صورت گرفته نظم زمانی و کیفیت محتوا دو عامل بسیار تاثیر گذار بر رضایت کاربران می‌باشند.

زمانی که تولید کننده محتوا از تقویم محتوا استفاده می‌کند، به درستی می‌داند باید درباره چه چیز بنویسد و با توجه به اطلاعات موجود در تقویم در مدت زمان بسیار کمتر می‌تواند نتیجه ای بسیار بهتر و کاربردی تر ارائه کند.

تقویم محتوا

مراحل ایجاد تقویم محتوا

اکثر نمونه های تقویم محتوا حاوی بخش های زیر هستند:

تاریخ انتشار

با درنظر گرفتن مدت زمان لازم برای اتمام مراحل تولید محتوا، زمان انتشار آن را مشخص کنید. باید از متخصص و یا کارشناس سئو مجموعه‌تان کمک بگیرید تا از ساعاتی که کاربران زمان بیشتری را صرف مشاهده محتوای سایت می‌کنند آگاه شوید.

عنوان محتوا

با توجه به اینکه محتوای شما در خصوص چه موضوعی‌ست و در کدام بخش از سایت شما قرار می‌گیرد مشخص می‌شود.

مخاطب

شما باید بدانید محتوای تولیدی شما مورد استفاده چه کسانی قرار می‌گیرد که البته شناسایی مخاطب در حوزه ی استراتژی محتوا نیز مورد بررسی جداگانه قرار می‌گیرد.

نوع محتوا

مشخص کنید نوع محتوا شامل کدام یک از انواع متن،پادکست،ویدئو و … می‌باشد. با توجه به نوع کسب و کارتان سعی کنید از محتواهای جذاب و کاربردی برای کاربرانتان استفاده کنید.

نویسنده محتوا

با توجه به توانایی و میزان مهارت و تخصص تولیدکنندگان محتوا میتوان نویسنده محتوای مورد نظر را انتخاب کرد.

ارتقا و بهبود بخشی

پس از انتشار محتوایتان باید آن را ارتقا دهید و به اشتراک بگذارید. به روز نمودن و ارتقای محتوای تولید شده از سوی شما برای حفظ و افزایش رضایت کاربرانتان امری ضروریست که تقویم آن را به شما یاداوری می‌کند.

هم‌چنین می توانید از سایر شبکه های اجتماعی برای به اشتراک گذاشتن یا هدایت کاربر به مشاهده محتوای تولید شده استفاده کنید.

تقویم محتوا

چند نمونه از ابزار مدیریت تقویم محتوا برای شبکه های اجتماعی عبارت‌اند از: Buffer , IFTTT , Hootsuite

CTA

به شما کمک می‌کند تا کاربر جذب شده را به صفحه هدف یا صفحه مورد نظرتان هدایت کنید.

فراموش نکنید رویداد های مهم شرکت شما ، روزهای خاص در تقویم کاری شما و هم چنین تعطیلات رسمی و رویداد های مهم تقویم سالانه می‌تواند تاثیر به سزایی در تعیین تاریخ انتشار و یا ارتقای مطلب و محتوای سایت شما داشته باشد؛‌در نتیجه یادداشت آن ها را در تقویم محتوا فراموش نکنید!

•در نهایت شاید تقویم محتوا را صرفا به عنوان یک فهرست ساده تلقی کنید اما یادتان باشد با همین فهرست ساده می توانید با استرس کمتر و هم چنین هزینه ای ناچیز تولید محتوای خود را به خوبی مدیریت کنید و با تنظیم زمان انتشار محتوا و کیفیت محتوای تولید شده رضایت کاربران خود را به شدت افزایش دهید!

نویسنده مقاله : نرگس سیفی

حجت مسگری
تقویم محتوا(Content Calendar) چیست و چگونه کار می‌کند؟
51star1star1star1star1star