برای رهگیری کاربران، بررسی رفتار آنها و همچنین مشخص نمودن بازده هر تبلیغ آنلاین و یا کمپین باید از UTM و گوگل انالیتیک استفاده کنید.

زمانی که قصد انجام تبلیغات و یا برگزاری یک کمپین آنلاین را دارید باید بدانید در صورتی که نتوانید کاربرانی که از طریق لینک شما به سایت وارد شده اند را ردیابی نمایید و رفتار آنها را تحلیل کنید، در عمل صرفا بودجه ای را مصرف نموده و هیچ تصوری از بازده آن تبلیغات یا کمپین دیجیتال نداشته اید.

۱- ساخت UTM گوگل انالیتیک :

برای ایجاد یک UTM باید وارد URL Builder شوید که برای دستیابی به آن آدرس مناسب و کوتاهی وجود ندارد و از طریق سرچ عبارت URL Builder میتوانید مسیر ورود به آن را بیابید که در واقع به URL زیر میرسید.

https://ga-dev-tools.appspot.com/campaign-url-builder/

Url builder

۲- مشخصات UTM :

پس از ورود به URL Builder شما باید ۶ مورد را برای ایجاد UTM مشخص کنید که این ۶ مورد را در تصویر زیر مشاهده میکنید.

مشخصات UTM

 

در جدول زیر توضیحات مربوط به هر یک از این آیتم ها همراه با مثال آورده شده است تا نحوه تکمیل نمودن موارد را بیاموزید :

عنوان

توضیحات

مثال

Website URL

آدرس وبسایت خود و یا صفحه خاصی از وبسایتتان که میخواهید کاربر با کلیک بر روی لینک یا بنر تبلیغاتی شما، مستقیما وارد آن شود را وارد کنید

www.blog.halfman.ir

Campaign Source

مشخص کنید افرادی که از طریق این لینک وارد سایت شما میشوند از چه منبعی وارد شده اند

Google , newsletter, blog, instagram, telegram

Campaign Medium

نوع کمپین یا تبلیغات خود را تعیین کنید

ppc, banner, article, email

Campaign Name

نامی برای کمپین یا آگهی خود انتخاب کنید که با دیدن آن متوجه شوید این لینک مربوط به کدام کمپین است

Ghalamnews_banner_yalda

Campaign Term

در صورتی که این لینک را برای استفاده در تبلیغات گوگل ادوردز ایجاد میکنید، کلمه یا کلمه های کلیدی مورد نظر را وارد کنید

حمل کالا+خرید از خارج

Campaign Content

این مورد در A/B Test و تبلیغات محتوا محور کاربرد دارد و باعث میشود بین دو لینک که به یک صفحه یکسان اشاره دارند ، تفاوت ایجاد شود

Logolink OR Textlink

 

۳- مشاهده و کوتاه نمودن UTM :

بعد از وارد نمودن همه موارد لازم، URL Builder یک لینک ایجاد نموده و در اختیار شما قرار میدهد که در تصویر زیر نمونه ای از آن را مشاهده میکنید :

google analytics UTM

در صورت تمایل میتوانید به منظور زیبایی بصری لینک ایجاد شده، با کلیک بر روی گزینه Convert URL to Short Link آن را کوتاه تر کنید. لینک به دست آمده را در تبلیغات و یا کمپین مورد نظرتان استفاده کنید.

 

۴- استفاده از گوگل انالیتیک ( google analytics ) :

پس از گذشت مدتی از برگزاری کمپین و استفاده شدن UTM ها ، گوگل آنالیتیکس به طور خودکار کمپین شما را شناسایی و آنالیز میکند. نکته قابل توجه این است که این آنالیزها زمانی به طور کامل انجام میگیرد که شما قبلا  Gaol های مورد نظر خود را در گوگل آنالیتیکس تنظیم نموده باشید.

google analytics campaign

برای مشاهده نتایج کمپین به قسمت ACQUISITION >  All Campaigns < Campaigns مراجعه کنید. به عنوان مثال در تصویر بالا نتایج آنالیز تعداد و رفتار کاربران ورودی به سایت از طریق یک آگهی را مشاهده میکنید که البته تنها بخشی از آمار و نتیجی را نشان میدهد که میتوان از طریق UTM ها و google analytics به دست آورد.