تکنیک های سئو off page سال ۲۰۱۹

 

سئو Off Page چیست؟

هر اقدامی که خارج از سایت شما به منظور بهبود رتبه شما در صفحه نتایج سرچ گوگل (SERP) انجام می‌شود، شامل سئو off page خواهد شد که به آن سئو off site نیز می‌گویند.

نقطه مقابل این مفهوم، سئو on page یا on site است و همانطور که قابل پیش‌بینی است، به مجموعه اعمالی گفته می‌شود که داخل سایت شما و با منظور بهبود رتبه بندی سایت در نتایج گوگل انجام می‌شوند.

 

وبلاگ نویسی در سایت های دیگر به عنوان مهمان

وبلاگ نویسی و نگارش مقاله به عنوان مهمان در سایت های دیگر چند فایده برای شما به همراه خواهد داشت:

  • دریافت بک لینک با کیفیت برای سایت خودتان
  • تقویت برند شما و سایتتان
  • ورود ترافیک به سایت شما از طریق سایت مورد نظر
وبلاگ نویسی

وبلاگ نویسی

 

به چند روش می‌توان سایت‌ها و وبلاگ‌های مناسبی برای نگارش مقاله به عنوان مهمان پیدا کرد.

یکی از کاربردی‌ترین روش‌ها در ایران (با توجه به استفاده از زبان فارسی و ناکارآمدی بسیاری از ابزارهای خارجی) این است که عبارات زیر را در گوگل سرچ کنید:

  • کلمه کلیدی “پست مهمان”
  • کلمه کلیدی “وبلاگ”
  • کلمه کلیدی “وبلاگ تخصصی”

 

روش دیگر این است که ‌بک‌لینک‌های رقبای خود را بررسی کنید که احتمالا در بین آنها وبلاگ‌هایی برای نگارش پست مهمان هم خواهید یافت. برای بررسی بک لینک رقبا هم که سه ابزار معروف ahrefs , MOZ و Majestic وجود دارند که هر سه غیر رایگان هستند. ابزار رایگانی که نسبتا جواب مناسبی به شما میدهد seoreviewtools است که کمک کننده خواهد بود.

اگر بتوانید به زبان انگلیسی هم مقاله بنویسید، my blog guest سایتی است که مدیران بلاگ ها را به نویسندگان بلاگ متصل می کند. به buzz blogger هم سری بزنید چرا که یک لیست ۵۰۰ تایی از بلاگ هایی که نویسنده مهمان قبول می کنند فراهم کرده است.

لینک سازی در سایت های پرسش و پاسخ

یکی از راه های مناسب برای لینک سازی، پاسخ دادن به سوالات افراد در سایت های پرسش و پاسخ است. سوالات مرتبط با حوزه کاری خود را پیدا کنید و به آنها پاسخ صحیح و کاربردی داده و در ادامه به یکی از صفحات مرتبط سایت خود لینک بدهید. البته این توضیحات مربوط به حالت ایده آل است که منجر به ایجاد لینک با کیفیت و پایدار می شود و طبیعتا مثل همیشه می توان با صرف زمان کمتر به سمت تکنیک های کلاه سیاه برای ساخت لینک در سایت های پرسش و پاسخ حرکت کرد که البته اصلا توصیه نمیشود!

سایت های پرسش و پاسخ

سایت های پرسش و پاسخ

برای تصمیم گیری در مورد اینکه در چه سایتی این کار را انجام دهید، به دو نکته دقت کنید. یکی میزان DA سایت و دیگری میزان ترافیکی که به سایت شما هدایت میکند. اصرار نداشته باشید که لینک خود را بر روی عبارت کلیدی مرتبط با سایتتان بزنید چرا که ممکن است حساسیت ادمین سایت را برانگیزید و پاسخ شما را تایید نکند. در اینگونه موارد بهتر است لینک را در نام پروفایل خود قرار دهید.

 

در ادامه فهرستی از چند سایت پرسش و پاسخ را در اختیار شما قرار می دهیم :

  1. quora
  2. wiki.answers
  3. answers.yahoo
  4. stackoverflow (تخصصی برنامه نویسی)
  5. answer bag
  6. wikihow
  7. ask me help desk
  8. the answer bank
  9. able 2 know
  10. askdeb
  11. question
  12. ask the ref

 

در این بین چند سایت داخلی هم وجود دارند که از نظر اعتبار دامنه به پای نمونه های خارجی نمیرسند ولی میتوانند کمک کننده باشند:

 

  1. جوابکو
  2. خانه سوال
  3. سوال جواب
  4. جواب یاب
  5. داناترین
  6. پرسشکده
  7. کینگ آی تی
  8. جواب۲۴
  9. بپرسم

Social Bookmarking

حتما تا به حال از قسمت بوکمارک های مرورگر خود برای ذخیره یک صفحه از وب که مورد علاقه شما بوده، استفاده کرده اید. اگر این کار را کرده باشید احتمالا تجربه از دست دادن بوکمارک ها به دلایل مختلف از جمله مشکلات نرم افزاری یا سخت افزاری را هم داشته اید.

این اتفاقات و همچنین چندین دلیل دیگر باعث شد سایت هایی ایجاد شوند که برای کاربران امکان ذخیره کردن صفحات وب و سایر مواردی که علاقه دارند را فراهم کنند.

استفاده ای که متخصصان سئو از این نوع سایت ها دارند نیز طبیعتا ثبت سایت ها و صفحات مورد نظر خودشان به منظور ایجاد بک لینک خواهد بود. در ادامه چند سایت مخصوص سوشال بوکمارکینگ را معرفی می کنیم.

Social Bookmarking

Social Bookmarking

سایت های سوشال بوکمارکینگ خارجی با بهترین DA :

۱- reddit

۲- tumblr

۳- plurk

۴- stumbleupon

۵- digg

۶- scoop

۷- dzone

۸- slashdot

۹- fark

۱۰ – pearltrees

 

سایت های سوشال بوکمارکینگ ایرانی :

۱-  zibatar

۲- linkpad

۳- manmigam

کامنت گذاشتن در وبلاگ های مرتبط

این تکنیک ابزار خاصی ندارد که با چند کلیک بتواند وبلاگ های تخصصی مرتبط به حوزه کاری شما را معرفی کند. پس خودتان دست به کار شوید و با سرچ فارسی و انگلیسی، در هر دو زبان وبلاگ های فعال و حتی غیر فعال حوزه تخصصی کار خود را بیابید.

چند نکته در کامنت گذاری در این وبلاگ ها مهم به نظر میرسد:

  • ترجیحا بیشتر در وبلاگ هایی فعالیت کنید که لینک های do follow دارند، هرچند که لینک های no follow هم در سئو شما بی تاثیر نخواهد بود
  • سعی کنید تا حد ممکن کامنت های مرتبط و مفید بگذارید.
  • از کپی پیست کردن یک لینک در تعداد زیادی از پست های یک وبلاگ بپرهیزید، زیرا این کار بیشتر به تکنیک های کلاه سیاه سئو نزدیک می شود.

یک ابزارمفید که به شما کمک میکند سایت ها و بلاگ های خوبی برای ایجاد بک لینک بیابید، توسط علی حسینی (مدیر فعلی سئو سایت علی بابا) ایجاد شده و در لینک زیر در دسترس شما قرار گرفته است:

ابزار یافتن سایت برای ایجاد بک لینک

کامنت گذاشتن در وبلاگ های مرتبط

کامنت گذاشتن در وبلاگ های مرتبط

یکی از ابزارهای مفید در این زمینه link Miner موجود در پکیج KWFinder است که با استفاده از لینک معرفی شده توسط شما به دنبال سایت هایی میگردد که این بک لینک را در محتوای خود قرار داده اند.
یک کاربرد صریح از این موضوع به این شکل است که کلمه کلیدی مدنظر خود را در گوگل سرچ می کنیم و لینک های اول تا سوم SERP را در link Miner جستجو می کنیم تا متوجه شویم رقبای اصلی ما در چه سایت هایی بک لینک دارند.

 

روابط عمومی آنلاین

می توان گفت که این عنوان تقریبا از شرح وظایف متخصص سئو خارج است اما به هرحال شاید در سازمان های کوچک مجبور باشید این امور را خودتان انجام دهید و یا در سازمان های بزرگ نیاز باشد اصول را به کارشناس یا مدیر روابط عمومی یادآوری کنید. لذا به طور کلی در حد عناوین مروری بر این مبحث خواهیم داشت:

  • اخبار خود را تا حد ممکن در سایت های مختلف منتشر کنید
  • با سایت های خبری تخصصی حوزه کاری خود در ارتباط باشید
  • در توییتر هشتگ های تخصصی مربوط به خود را دنبال کنید و تعامل داشته باشید
  • آمار و اطلاعات غیر محرمانه کسب و کار خود را منتشر کنید
  • داستان خود و یا مشتریانتان را تعریف کنید.
روابط عمومی آنلاین

روابط عمومی آنلاین

در مورد ویژگی های یک محتوای ویروسی یا وایرال تحقیق کنید و سعی کنید محتوایی تولید کنید که مردم به صورت خودجوش آن را دهان به دهان به دیگران منتقل کنند. گاهی بهتر است به جای تبلیغات، هزینه آن را به انتشار خبر خود در یک رسانه معتبر خارجی اختصاص داده و سپس بر این اساس رسانه های داخلی را قانع کنید که این خبر را بازنشر کنند. به این صورت نه تنها تاثیرگذاری بیشتری بر روی مخاطبان خواهد داشت (چرا که یک خبر است و آگهی بازرگانی نیست) بلکه ممکن است تعداد مخاطبین بیشتری را هم مورد پوشش خود قرار دهید.

 

فعالیت در فروم ها

فروم ها، انجمن های گفتگویی هستند که معمولا در موضوعات مختلف به صورت تخصصی فعالیت میکنند و فعالیت آنها در قالب پرسش و پاسخ یا سایر تعاملات اعضای فروم است. چند نکته در مورد ایجاد بک لینک در فروم ها وجود دارد:

  • معمولا اکثر فروم ها لینک ها را no follow میکنند اما حتی اگر موفق به ایجاد لینک no follow هم بشوید برای شما سودمند خواهد بود.
  • به طور معمول پیام های شما توسط ادمین فروم رصد شده و در صورتی که تشخیص دهند قصد تبلیغات دارید پیامتان را حذف میکنند، پس سعی کنید در پیام خود ارزش افزوده ای برای کاربران دیگر ایجاد کنید که مانع حذف پیام شما توسط ادمین بشود.
  • ممکن است بگویید با این تفاسیر، ساخت بک لینک کار بسیار زمان بری است. باید بگوییم که کاملا درست است. ساخت بک لینک راه میانبر یا فرمول خاصی ندارد.
  • نمیتوانیم فهرست خاصی از فروم ها برای شما ارائه کنیم زیرا همانطور که گفته شد، انجمن های گفتگو به صورت تخصصی کار میکنند و این شمایید که باید با جستجو در گوگل، فروم تخصصی مربوط به کسب و کار خود را بیابید.

 

 

ساخت وبلاگ فنی (چگونه بلاگ فنی بسازیم)

یکی از روش هایی که همچنان بسیاری از متخصصان سئو برای ایجاد بک لینک با کیفیت در یک وبلاگ مرتبط با موضوع کسب و کارشان استفاده میکنند، ساخت چندین بلاگ فنی است.

بلاگ فنی اصطلاحا به وبلاگی گفته می شود که خارج از سایت خودمان و از طریق یکی از سرویس دهنده های ساخت وبلاگ مثل بلاگفا و میهن بلاگ یا نمونه های خارجی آنها ایجاد میشود. هدف از ایجاد این بلاگ ها ایجاد بک لینک است و لزوما دریافت ترافیک و کاربر از آنها مد نظر ما نیست، لذا درصورت محدودیت زمان و یا نیروی انسانی ، نیازی نیست زمان زیادی صرف ظاهر این وبلاگ ها بکنید اما اگر به این نوع موارد هم دقت کنید و بتوانید استانداردهای بالایی را در بلاگ فنی خود ارائه دهید، ممکن است بعد از مدتی بتواند کاربرهای زیادی را به سایت شما هدایت کند.

ساخت وبلاگ فنی

ساخت وبلاگ فنی

از بهترین سرویس دهنده های خدمات وبلاگ نویسی خارجی و داخلی می توان به بلاگر (متعلق به گوگل) ، ویکس ، بلاگ دات آی آر ، بلاگفا ، و رزبلاگ اشاره کرد که از DA های بالایی برخوردارند.

بعد از ایجاد حساب کاربری و وبلاگ در هرکدام از این سرویس دهنده ها، شروع به کپی کردن مطالب دیگر سایت های مرتبط در وبلاگ خود میکنید و برای اینکه مورد جریمه گوگل قرار نگیرید ، به منبع مقاله هم لینک میدهید. نکته مهم این است که سعی کنید مطالب را از بین پست هایی که در ۲۴ ساعت گذشته منتشر شده اند انتخاب کنید. این کار را هم با استفاده از تنظیمات سرچ گوگل میتوانید به راحتی انجام دهید.

نکته مهم دیگر در باب وبلاگ های فنی این است که اسم و مشخصاتی از شرکت خود در آن باقی نگذارید چرا که رقبای شما در آنالیز فعالیت های سئوی آف پیج شما به راحتی متوجه انجام این امور توسط شما نشوند. اما URL وبلاگ و عنوان و توضیحات مربوط به آن را کاملا مرتبط با موضوع کسب و کار و صنعت خودتان تنظیم کنید که در سئو آن تاثیر خوبی خواهد داشت.

وبلاگ های فنی

وبلاگ های فنی

از هرگونه حرکتی که نمایانگر فعالیت اسپم وبلاگ شما باشد پرهیز کنید. به طور مثال در هر مقاله بیشتر از یک لینک به سایت خودتان ندهید و همچنین در هر مقاله یک لینک به یک سایت خارجی مرتبط و همچنین یک سایت داخلی مرتبط بدهید که فعالیت شما از نظر موتور جستجوگر تا حدی طبیعی جلوه کند. حتی ممکن است شما هر از گاهی به رقبای خود نیز لینک بدهید که البته مشکلی ندارد چرا که در طی یک ماه ۱۰۰ لینک با کیفیت برای خودتان و ۳ لینک نیز برای هریک از رقبای خود ایجاد کرده اید.

پس با تمام این تفاسیر متوجه میشویم که در هر مقاله ما سه یا چهار لینک وجود دارد. یک لینک به منبع مقاله که از آن کپی کردیم، یک لینک به صفحه ای از سایت خودمان، یک لینک به یک سایت خارجی مرتبط و لینک آخر هم به یک سایت ایرانی مرتبط با موضوع مقاله.

 

 

لینک پروفایل های مختلف

از لینک داخل پروفایل خود در سایت های مختلف غافل نشوید. این لینک ها هم نقش بک لینک را برای شما دارند و هم ترافیک برای شما خواهند آورد، ضمنا هزینه ای هم برای شما در بر ندارند.

برای مثال می شود از پروفایل توییتر، اینستاگرام برای افراد حقیقی و حقوقی و همچنین جشنواره وب و موبایل ایران، سایت ICT startup برای کسب و کارها ، سایت ها و اپلیکیشن ها نام برد.

 

کنترل سوشال سیگنال ها

سوشال سیگنال میتواند شامل لایک ها، کامنت ها، انتشار مجدد پست های شما توسط دیگران و یا ارجاعاتی باشد که افراد دیگر به پست ها یا اکانت شما میدهند. ضمن اینکه اگر لینک سایت شما در پست های دیگران ذکر شده باشد ممکن است به عنوان بک لینک برای شما محسوب شود. بهرحال متخصصان سئو معتقد اند یکی از عوامل موثر در رتبه بندی توسط موتورهای جستجو، سوشال سیگنال است.

سیگنال شبکه های اجتماعی

سیگنال شبکه های اجتماعی

نکته مهمی که وجود دارد این است که فعالیت در اینستاگرام، گوگل پلاس، توییتر، فیس بوک و لینکدین را فراموش نکنید. حتی اگر فکر میکنید کاربران مورد نظر شما در این شبکه های اجتماعی حضور ندارند، لینک مطالب سایت خود را با استفاده از ابزارهای موجود، با صرف کمترین انرژی در این شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید تا به سئو خود کمک کرده باشید. از ابزارهای به اشتراک گذاری خودکار مطالب در شبکه های اجتماعی میتوان به IFTTT و بافر اشاره کرد که کار را برای شما بسیار آسان خواهند کرد. در صورتی که کاربر زیادی در این شبکه های اجتماعی دارید و یا میتوانید داشته باشید، بهتر است محتوای اختصاصی در آنها تولید کنید.

 

 

ایجاد اعتماد و اعتبار بیشتر برای سایت

فعالیت های خارج از فضای دیجیتال همواره به ارتقای اعتبار سایت کمک می کند. برگزاری کمپین های تبلیغاتی مختلف و مستمر، داشتن شعبه یا اینترفیس فیزیکی، حتی وجود تبلیغات محیطی مختلف به اعتماد سازی کمک می کند و به طور ضمنی بر بسیاری پارامترهای تاثیرگذار مانند BounceRate و CTR تاثیر خواهد داشت. بنر یا تبلیغاتی که با نام آشنا و خوش اعتبار در وب سایت های دیگر انجام میشود احتمال کلیک بیشتری خواهد داشت و اصولا لینکی که بیشتر کلیک می شود از نظر گوگل نیز ارزش بیشتری نسبت به لینکی دارد که بندرت روی آن کلیک می شود.

همچنین بکارگیری تکنیک های UX و مانیتورینگ تجربه کاربری با ابزار مختلف نظیر GTM و GA بسیار در بهبود رابطه کاربران با وب سایت و تغییر پارامترهای موثر بر سئو خواهد افزود.

 

به اشتراک گذاری اسناد و فایل ها

اسناد و مدارک مفید و البته غیر محرمانه خود را با دیگران به اشتراک بگذارید. به اشتراک گذاری یک فایل PDF یا پاورپوینت که حاوی محتوای آموزشی یا هر محتوای کاربردی دیگر است، هم باعث تقویت برند شما می شود و هم ترافیک و بک لینک برای شما ایجاد می کند.

به اشتراک گذاری اسناد و فایل ها

به اشتراک گذاری اسناد و فایل ها

در ادامه لیستی از سایت های خارجی اشتراک گذاری اسناد (با DA بالا) ارائه شده است:

۱- issuu

۲- slideshare

۳- scribd

 

 

ارتباط با افراد و سایت های تاثیرگذار

شاید نتوان برای اجرای این روش ابزار خاصی معرفی کرد، اما در لینکدین، اینستاگرام و شبکه های اجتماعی دیگر عبارات مرتبط با کسب و کار خود را سرچ کنید و افراد تاثیرگذار در حوزه کاری خود را پیدا کنید و با آنها در ارتباط باشید. شرکت کردن در همایش ها یا دورهمی های تخصصی که بین همکاران شما در مکان های مختلف برگزار میشود نیز در این جهت مفید خواهد بود.

افراد تاثیرگذار با انتشار محتوای شما در جامعه مخاطبین خود، تاثیر مناسبی در سئو آف پیج شما به جا خواهند گذاشت.

 

ثبت سایت در دایرکتوری ها و سایت های دسته بندی

احتمالا شما هم قبلا با سایت هایی مواجه شده اید که کاری به جز معرفی و دسته بندی سایر سایت های موجود ندارند و فقط فهرست و منبعی هستند برای دسترسی به دیگر سایت ها. به این نوع سایت ها دایرکتوری میگویند و طبیعتا فرصت مناسبی هستند برای ایجاد بک لینک، که البته بعضی از آنها رایگان و برخی دیگر در ازای دریافت وجه این کار را انجام می دهند.

ثبت سایت در دایرکتوری ها و سایت های دسته بندی

ثبت سایت در دایرکتوری ها و سایت های دسته بندی

درصورت تمایل می توانید از طریق این لینک که در ادامه آمده است به لیست دایرکتوری های رایگان و غیر رایگان خارجی دسترسی داشته باشید که فهرست بسیار کاربردی و مفیدی برای شما خواهد بود.

 

ریپورتاژ آگهی

این روش دیگر به صورت رایگان اجرایی نخواهد شد اما طبیعتا زمان و انرژی کمتری از شما خواهد گرفت. در روش رپورتاژ آگهی، یک متن و مقاله در مورد موضوع فعالیت شما و با محوریت کلمات کلیدی مورد نظرتان نوشته شده و در سایت های دیگر منتشر می شود . ریپورتاژ آگهی نیز همچون بسیاری از روش های قبلی از دو نظر، یعنی ایجاد بک لینک و هدایت ترافیک به سایت شما، دارای اهمیت است.

 

درخصوص این موضوع علاوه بر موارد عمومی مانند Spam Score و DA سایتی که می خواهیم آگهی را در آن قرار دهیم، موارد مشخص دیگری نیز وجود دارد از جمله مرتبط بودن موضوع سایت منتشر کننده ریپورتاژ آگهی که مزیت محسوب می شود و همچنین برآورد هزینه که آیا میزان هزینه این ریپورتاژ نسبت به بازدهی که برای شما دارد به صرفه است یا خیر.

همچنین سرویس دهنده هایی وجود دارند که ریپورتاژ در سایت های مختلف به صورت گروهی و جمعی را به عنوان خدمات خود ارائه میدهند تا شما هم دسترسی به سایت های مختلف با دسته بندی های موضوعی دلخواه داشته باشید و هم مجبور نباشید با تک تک سایت ها مذاکره نموده و زمان را تلف کنید.

یکی از ارائه دهندگان این خدمات، سایت “اخبار رسمی” است که به عنوان یک news wire ایرانی، امکان انتشار ریپورتاژ خبری همراه با لینک های do follow را هم برای کاربران فراهم کرده است. برای مشاهده تعرفه ها می توانید در این سایت عضو شوید.

 

خریدن بک لینک

برخی وب سایت ها برای درآمدزایی خود اقدام به فروش بک لینک می کنند. یعنی محتوا یا مطلب شما را که لینک هایی از کلمات کلیدیتان به سایتتان داده شده را در وب سایت خود میگذارند. اما همانقدر که عنوان این موضوع جذاب و گیراست، همانقدر هم باید در انجام این کار احتیاط شود.

خریدن بک لینک

خریدن بک لینک

اما چه مشکلاتی ممکن است در یک فرآیند خرید بک لینک پیش بیاید؟

مهم ترین ایراد این مسئله که ناشی از عدم امکان کنترل مسئولیت پذیری فروشنده پیش می آید، جریمه شدن توسط گوگل است.

اگر از وب سایت هایی بک لینک بگیریم که یا ارتباطی به موضوع کلمات کلیدی ما ندارد، و یا رتبه اسپم بالایی دارند (که اغلب فروشندگان بک لینک بدلیل سودجویی و فروش بی رویه بک لینک ، و یا ناآگاهی از قوانین گوگل دچار این مسئله می شوند) بجای فایده، ضرر نیز خواهد داشت.

هم چنین اگر گوگل به یکباره متوجه افزایش ناگهانی یا حتی کاهش ناگهانی تعداد زیاد بک لینک های متصل به سایت شما بشود نیز ممکن است شما مورد جریمه واقع شوید.

خریدن بک لینک

خریدن بک لینک

مشکل دیگر اینکه هیچ قرارداد مشخصی برای یک چنین فروشی وجود ندارد و امکان پیگیری قانونی عدم اجرای تعهد به طور مشخص میسر نیست  و ممکن است فروشنده بعد از مدتی بک لینک شما را عمدا یا سهوا حذف کند.

فاکتورهایی مانند (EL (External Links در این موضوع بسیار موثرند که ممکن است به دلیل ساختار بیزینسی سایت های فروشنده لینک این عدد مقدار بالایی داشته باشد، یا به مرور زمان افزایش یابد و در نتیجه بک لینک ما را تضعیف نماید.

 

علی شریعتی
مجموعه کامل تکنیک های سئو Off Page 2019
51star1star1star1star1star