seo-mythbusting
شکستن باورهای غلط پیرامون SEO

ویدیویی که در ادامه می­ بینید، شرکت گوگل در مورد SEO منتشر کرده ­است.

مچنین بخوانید:  استانداردهای سئو در تولید محتوا | چگونه تولید محتوا کنیم؟

در مطلب زیر علاوه­ بر محتوای کلیپ  یادشده، محتوای موجود در سایر منابع نیز در اختیار شما قرار می­ گیرد.

این ویدیو، مکالمه ای بین  هوان هررا ( توسعه ­دهنده شبکه) و مارتین اسپلیت ( تحلیلگر الگوهای وب­ مستر گوگل) است. موضوع این مکالمه پیرامون SEO ، چگونگی و چرایی اهمیت آن و از بین بردن باورهای غلط در مورد آن است.

ابتدا مارتین می ­پرسد: اگر کلمه SEO بشنوید، چه چیزی به ذهنتان می ­آید؟

در جواب، هوان اینطور پاسخ می ­دهد: کلمات کلیدی، دستیابی به محتوای درست ، انتخاب عنوان مناسب است. شاید چیزهایی مانند افسانه و اسطوره که در مورد آن نمی ­دانم.

برای توضیح کامل تر، در ادامه تعریفی از سئو از سایر منابع ارائه شده ­است.

سئو(بهینه سازی موتورهای جستجو) چیست ؟

SEO یا “Search Engine Optimization”، دریافت محتوا از نتایج جستجوی رایگان و قابل ویرایش در موتورهای جستجو است.

کلیه موتورهای جستجوگر اصلی مانند گوگل ، بینگ و یاهو نتایج جستجوی برتر را دارند. در آن ها صفحات وب و سایر مطالب بر اساس آنچه موتور جستجو برای کاربران مناسب تر می داند، رتبه بندی می شوند. پرداخت ، آنگونه که در تبلیغات جستجوی پرداخت شده  وجود دارد، دخالت داده نمی شود.

Search Engins
Search Engins

همچنین بخوانید: سئو کلاه سفید چیست؟| white hat SEO سئو کلاه سیاه چیست؟  WHAT IS BLACK HAT SEO|

در توضیحات مقدماتی هوان سوالاتی از مارتین می­پرسد و مارتین همراه با مثال­هایی توضیحات خلاصه­ای ارائه کرد که در ادامه می­خوانید.

 موتورهای جستجو (Search Engine) چیست؟

موتورهای جستجو یک سکو، یک سرویس یا برنامه یا هر چیزی که بخواهید آنها را بنامید هستند. اساسا با استفاده از ربات­ ها که عملی مانند خزیدن در میان اطلاعات و کاوش را انجام می ­دهند. آن ها به محتوای اینترنت مراجعه و تلاش می­ کنند براساس الگوریتم ­های خاص فهرستی از آنها را در اختیار شما قرار دهند.

اگر بخواهیم با مثالی کار موتورهای جستجو را تصور کنیم،  کمی شبیه یک کتابدار عمل می­ کنند. شما احتمالا به یک کتابخانه رفته و از کتابدار می ­پرسید کجا می­توانم کتابی با عنوان x را پیدا کنم؟ سپس طبیعتا متصدی کتابخانه تمام کتاب های کتابخانه را به شما نمی ­دهد بلکه کتاب درست را به شما می­ دهد؛ و این عملکردی است که موتورهای جستجو به شما ارائه می ­دهند، آنها محتوای درست را برای هدف شما پیدا خواهند کرد.

وقتی در مورد موتورهای جستجو شنیدیم، حال جستجوی سریع چیست؟

کاری که  موتورهای جستجور انجام می ­دهند رفتن به تمام اینترنت است. خب ما لینک­ هایی را از یک سایت به سایت دیگر داریم، ما از آنها استفاده می ­کنیم. از یک آدرس سایت­ شروع می­ کنیم و سپس لینک ­های آن را دنبال می­ کنیم. پس ما در حقیقت مسیرمان را در اینترنت از صفحه ­ای به صفحه دیگر، کمتر یا بیشتر خزیده و کنکاش می ­کنیم.

سپس وقتی در صفحه­ ای، به محتوای مورد نظر در اینترنت دست پیدا کردیم، نیاز داریم آن را بفهمیم و دریابیم این محتوا در چه موردی است و چه هدفی را پاسخ می ­دهد. سپس این مرحله دوم است که شاخص گذاری است. سپس ما درمی­ یابیم که این صفحه در مورد بستنی است، این صفحه در مورد بستنی در میامی است. این صفحه در مورد مارمالاد است و چیزهایی شبیه به آن.

مرحله آخر این است که وقتی شما مطلبی را تایپ می­ کنید، شما تایپ نمی­ کنید که من این مورد خاص را در اینجا می­خواهم. بلکه شما فقط اینگونه پیش می­ روید: من به بستنی نیاز دارم، بستنی آنلاین. پس، اساسا موتور جستجو شاخص ها را بررسی می­ کند و آنهایی که هدف را برآورده می­ کنند، پیدا کرده و سپس هرکدام را که هدف کاربر را بطور عالی و به بهترین نحو برآورده می­ کند، بالاتر از بقیه رتبه­ بندی می­کند و به شما مثال­ هایی را که از شاخص­ ها یافته ­است نشان می­ دهد.

چطور مرتبط­ ­ترین نتایج با هدف کاربر شناسایی می­شود؟

موتور جستجو بیش از ۲۰۰ سیگنال را در ادامه روند بررسی دارد، چیزهایی مثل عنوان، توضیحات متا، محتوای حقیقی که در صفحه­ تان دارید، عکس ­ها، لینک ­ها، همه دسته بندی­ های مطالب را بررسی می ­کند. پاسخ دادن به اینکه چه چیزی شما را در بهترین جایگاه رتبه­ بندی می­کند سوال بسیار پیچیده ­ای است، اما موتور جستجو پاره­ ای از سیگنال­ ها را بررسی می ­کند.

مارتین اسپلیت موارد زیر را مهمترین مواردی که در SEO باید روی آن متمرکز شوید، می­ داند

۱) محتوا، اولویت اول سئو

تحلیلگر وب مستر گوگل در این ویدیو می­ گوید: شما مجبورید محتوای بسیار خوبی داشته باشید و به این معنی است که شما مجبورید محتوایی را داشته باشید که هدف کاربر را برآورده کندو این چیزی است که بطور بهینه کاربر نیاز دارد.

اگر شما صفحه ­ای داشته باشید که اعلام کند ما یک شرکت خارق­ العاده هستیم و محصولات زیادی داریم، این هدفی را برآورده نمی­ کند پس شما می­خواهید مطمئن شوید که هدف شخصی که می­ خواهید جذب کنید را برآورده سازید و کسی را بدست بیارید که با محتوای شما در تعامل باشد و شما می­خواهید مطمئن شوید که کلماتی را استفاده می­کنید که کاربر استفاده خواهد­کرد. اگر شما لغت بسیار خاصی برای بستنی خود استفاده کنید، بگذارید بگوییم کرم لطیف ۵۰۰۰ یا چیزی شبیه این، کاربر در اینباره جستجو نخواهد­کرد.

برای مثال اگر من به دنبال “بستنی” باشم ، نمی­ دانم چه بستنی خاصی موجود است، اگر برند خاصی موجود است بسیار عالی، اما این چیزی نیست که من به دنبال آن هستم، پس به زبانی صحبت کنید که من از آن استفاده می­ کنم. من برند خاص بستنی شما را جستجو نخواهم کرد. بلکه “کجا بستنی آنلاین می­توانم بخرم؟” را جستجو خواهم کرد. بله، دقیقا مشابه “معرفی آسانسوری” باید پیش بروید. بنابراین، معرفی آسانسوری انجام دهید و به موتورهای جستجو کمک کنید تا شما را با افراد مناسب مرتبط کنند.

Elevator pitch
Elevator pitch

در سایر منابع، درباره اهمیت محتوا گفته شده:

وقتی موتورهای جستجو مرتبط ­ترین محتوا با هدف کاربر را رتبه­ بندی و لیست می ­کند، به این معنی است که هدف شما باید دقیقا برآورده­ ساختن هدف کاربرتان باشد.نکته جالب اینجاست که شما نیاز ندارید تمام ویژگی کالا یا خدمتی که ارائه می­ دهید در زمان معرفی اعلام کنید. برای اینکه در نتایج برتر لیست جستجوی کاربران خود باشید، باید به جای آنان فکر کنید، بگذارید بهتر بگویم چه سوالی باید از خود بپرسید، من به عنوان کاربر چه کلماتی را جستجو خواهم کرد؟

۲) برچسب متا

meta-description
meta-description

علاوه بر محتوا که اولویت اول می ­باشد، مارتین به عنوان مورد مهم دوم برچسب متا را عنوان کرده ­است. گفته است که: مورد دوم تکنیکی است، پس دومین مورد بزرگ این است که مطمئن شوید برچسب متا دارید که محتوای شما را توصیف می­ کند. بنابراین من توضیحات متا دارم و این امکان را به شما می ­دهم که قطعه کوچکی در نتایج جستجو داشته باشید تا به افراد کمک کند بفهمند کدام یک از نتایج جستجو احتمالا همان است که به آنها به بهترین شکل کمک می ­کند.

برای صفحه­ ای که ارائه می­ دهید، عنوان مختص صفحه داشته باشید. اما عنوان مشترک نداشته باشید، اگر شما عناوینی دارید که با محتوایی که نشان می ­دهید تغییر می ­کند، عالی است و پایگاه داده راه هایی برای انجام آن دارد. بنابراین در مورد برچسب متا، با مستندات مشورت کنید، این قطعا چیزی است که به محتوا کمک می ­کند.


۳) عملکرد

Website-Performance
Website-Performance

مورد آخر که مارتین به عنوان یکی از موضوعات پراهمیت یاد می­ کند عملکرد سایت است. ما به طور دائم درباره­ عملکرد صحبت می­ کنیم اما احتمالا این واقعیت را فراموش می­ کنیم که همچنین برای این خوب است که به طور آنلاین کشف شویم. عملکرد این نیست که وبسایت خود را پرسرعت کنیم بلکه همچنین این است که وبسایت خود را برای دیگران قابل مشاهده­تر کنیم.

چون ما می­خواهیم مطمئن شویم که وقتی افراد روی جستجوی شما مثل صفحه شما کلیک می­ کنند، این محتوا را به سرعت دریافت کنند. بنابراین این یکی از چیزهایی است که می­ خواهیم به خوبی از آن مطمئن شویم. و این یکی از سیگنال­ های زیادی است که به آن می­ نگریم، اگر همچنین این به شما کمک ­کند که به درستی استفاده ­اش کنید، آنها خوشحال­ تر می­ شوند. اگر من به شدت بستنی بخواهم بعد از آن به سرعت به صفحه دست پیدا کنم عالی است. اگر شما بخواهید عملکرد را بررسی کنید من ارائه ترکیبی یا ارائه در کنار سرور را بسیار پیشنهاد می­ کنم، چون معمولا محتوا را سریعتر به درستی به کاربر ارائه می­ دهد، همچنین شاید شما ربات­ هایی داشته باشید که جاوا اسکریبت را اجرا نکنند. ربات گوگل آن را انجام می­دهد اما بقیه این کار را ضرورتا انجام نمی­ دهند.

بنابراین شما اگر نخواهید تغییرات کد بدهید، می­ خواهید مطمئن شوید که احتمالا چیزی مشابه ارائه پویا را بفهمید چون من می فهمم که ما همه تحت فشار زمان هستیم و تعداد زیادی اشکال و ویژگی­ ها داریم تا روی آن کار کنیم و محقق­شان کنیم. بنابراین اگر شما نمی ­توانید کد را تغییر دهید، اگر شما در محتوای خود مشکل ارائه داشتید، ارائه پویا شاید به شما کمک کند. اما مهمتر از آن باید بگویم قطعا توجه به بهینه ­سازی عملکرد، محتوا و تمام نقش محتوا را سریعتر می­ رساند. سرویس­ های خود را بهینه کنید، استراتژی­ های ذخیره­سازی خود را بهینه کنید. مطمئن شوید که متن شما نباید مثلا ۶۰ ثانیه اجرا شود تا هرآنچه نیازدارید واگذار کند.

در ادامه برای توضیح اینکه عملکرد وبسایت(Web performance ) چیست باید بگویم:

عملکرد وب به سرعتی که بارگیری و نمایش صفحات وب در مرورگر وب کاربر اشاره دارد. نشان داده شده است که سرعت سریعتر در وب سایت باعث افزایش حفظ بازدیدکنندگان و وفاداری و رضایت کاربر به ویژه برای کاربرانی که اتصال به اینترنت کند دارند و آنهایی که در دستگاه های تلفن همراه دارند وجود دارد.

 هوان هررا گفتگو را باز دیگر با سوالاتی به پایان می­برد:

چرا برای یک شرکت مهم است که سایت خود را در نتایج برتر جستجو رتبه ­بندی کنند؟

برای اینکه مطمئن شوید افراد می­توانند چیزی را که باید بدانند، استفاده کنند و حتی اگر شما یک بازیکن واقعی بزرگ باشید یا نه، و حتی برای بازیکن های بزرگ وقتی چیز جدیدی را معرفی می­کنند شما احتمالا درباره­ اش نمی ­دانید. شما به طور خاص به دنبال کالایی نیستید شما به دنبال چیزی هستید که هدفی را برایتان برآورده سازد.

من می­ خواهم بدانم چطور این چیز را با یک پایگاه داده بسازم، من می ­خواهم بدانم که کجا بهترین بستنی را پیدا کنم و در جایی که من هستم می­خواهم بامزه­ترین سگ­ ها و پاپی­ ها را آنلاین پیدا کنم و بنابراین من هدفی دارم که نمی­ دانم چه کسی این هدف را ضرورتا برآورده می ­کند.

بنابراین اگر شما بهترین PWA را برای سفارش بستنی بسازید، من در مورد آن نمی­دانم به خصوص اگر به عنوان توریست به آنجا آمده ­باشم. اما اگر در موتور جستجو اینطور تایپ کنم که مثلا سفارش بستنی در مدائن و اینطور جلو می­رود که هربار این PWA این عمل را انجام می­ دهد، شما می­خواهید اولین یا اولین و دومین باشید چون من نمی­خواهم به صفحه ۹۹ بروم و بگویم بله این ممکنه بهترین چیز باشد. چون گوگل و باقی موتورهای جستجو تلاش می­ کنند تا بفهمند چه چیزی برای این هدف بهترین است و بعد آنها را بالاتر برای من نشان دهد و من شاید از آنها بردارم چراکه بطور عادی آنها خیلی خوبند.

همچنین در این مورد در منابع دیگر توضیحات بیشتری وجود دارد:

به طور کلی، شما برای اینکه کسب­و­کار، کالا و یا خدمتی که ارائه می­دهید را به بازار موردنظر معرفی کنید، باید کاربر موردنظر خود را بشناسید و سعی در برآورده کردن اهداف آنان داشته باشید. بنابراین منطقی است که بخواهید در نتایج جستجوی کاربران خود برترین های لیست جستجوی آنان باشید، سئو دقیقا در این زمان فرشته نجات شما خواهد بود. پارامترهایی که وبسایت شما را قابل مشاهده ­تر برای کاربر می ­کند در اختیار سئو است. بنابراین دوستی با سئو و شناخت آن می ­تواند برابر با رونق و بازدهی و بهره­ وری بالای کسب­ و­کار شما باشد.

Progressive-Web-AppPWA
Progressive-Web-AppPWA

برای توضیح بیشتر در مورد PWA و کاربرد آن باید بگوییم:

PWA(Progressive Web Applications) برنامه های کاربردی وب مترقی نوعی نرم افزار کاربردی است که از طریق وب تحویل داده می شود و با استفاده از فناوری های وب مشترک از جمله HTML ، CSS و JavaScript ساخته شده است. آنها در نظر گرفته شده اند تا روی هر سیستم عامل که از یک مرورگر سازگار با استاندارد استفاده می کند، کار کنند.

و در پایان هوان می­ گوید که تمام سوالات با این اطلاعات پوشش داده شده و توسعه دهندگان شبکه و متخصصین SEO می­توانند باهم دوست باشند.

نویسنده: عارفه سالاریه

سوالات خود درمورد مقاله بالا را کامنت کنید تا به آنها پاسخ داده شود.

فایل دانلود مقاله: