ارتباط سئو، برندینگ و روابط عمومی آنلاین
ارتباط سئو، برندینگ و روابط عمومی آنلاین

با وجود پیشرفت سریع بازاریابی دیجیتال در دنیای امروز، کسب­ وکارها با چالش­ های متفاوت، از جمله، دست یابی به روش‌های به­ روز و هوشمندانه برای حفظ مزیت رقابتی و حضور قدرتمند خود در فضای آنلاین سروکار دارند. جدیدترین به‌روزرسانی‌های الگوریتم گوگل نشان می ­دهد که وب سایت‌ها برای موفقیت در بازار دیجیتال امروزی باید تمرکز خود را به سوی تولید محتوای با کیفیت متمایل کنند. این هدف بدون برنامه ­ریزی دقیق برای تقسیم و هماهنگی وظایف و واضح کردن علت اقدامات در بخش­های مختلف مانند سئو، روابط عمومی و برندینگ سخت بدست می­ آید.

حال اینکه چطور همکاری سئو، روابط عمومی و برندینگ به پیشرفت یک کسب­ وکار کمک می­ کند، نیازمند توضیح خلاصه­ ای از وظایف و اهداف هرکدام از آن­ها و سپس بررسی هم ­افزایی آن­ها است. مقاله حاضر تلاشی برای توضیح خلاصه، قابل فهم با بیان ساده این موضوع است.

برای اینکه کسب­ و­کار، کالا و یا خدمتی که ارائه می ­دهید را به بازار موردنظر معرفی کنید، منطقی است که بخواهید در نتایج جستجوی کاربران خود برترین های لیست جستجوی آنان باشید، نقش سئو در شرکت ها همیشه این بوده که رتبه های محتوایی که برند تولید می­ کند را ارتقاء دهد تا آدرس و سایت برند در دسترس کاربرانی که در موتورهای جستجو به جستجو می ­پردازند، قرار گیرد.  پارامترهایی که وبسایت شما را قابل مشاهده ­تر برای کاربر می ­کند در اختیار سئو است. بنابراین دوستی با سئو و شناخت آن می ­تواند برابر با رونق و بازدهی و بهره وری بالای کسب­ و­کار شما باشد. همچنین می تواند مخاطبین مناسبی را به سمت سایت هدایت کند تا بتوان بعدا آن ها را در سایت پرورش داده و به مشتری تبدیل کرد.


همچنین بخوانید : استانداردهای سئو در تولید محتوا


روابط عمومی می­ تواند کمک بزرگی برای رسیدن به اهداف سئو مانند دست­ یابی به رتبه خوب در موتورهای جستجو به دلیل داشتن دامنه ای معتبر و قدرتمند، باشد.

کسب­ وکارهایی که هوشمندانه  راه نفوذ به سایت‌ها و نشریات معتبر را برای معرفی برند خود پیدا می کنند، موقعیت این را دارند که رتبه خود در موتورهای جستجو مانند گوگل را برای کلمات کلیدی خاص که شاید از طریق سایت خودشان ممکن نباشد، ارتقا دهند. این موضوع از بهترین وضعیت­ ها برای ایجاد شناخت نسبت به نام تجاری و افزایش اعتبار آن است.

برای درک بهتر اهمیت روابط عمومی برای سئو، ویدیوی ۱ دقیقه ای زیر به شما کمک می کند.

در ادامه، گام هایی برای هماهنگ کردن این سه مفهوم که در نتیجه باعث افزایش رتبه و اعتبار برند و سایت یک کسب­ وکار می ­شود، بیان می­ کنیم.

هماهنگ کردن سئو، بازاریابی محتوا و روابط عمومی

ایجاد شخصیت هایی با اهداف مشترک

همیشه استفاده از شخصیت ها عامل موفقیت بسیاری از تیم ­های بازاریابی بوده و به عنوان نقطه شروع یک همکاری موفق بین تیم ها است.

به طور کلی، افراد روابط عمومی و متخصصین سئو و بازاریابی محتوا نسبت به افرادی که قصد تبلیغ از طریق آن­ها را دارند، تحلیل و نظرهای خاص خود را دارند.

ترکیب تحقیقات و تحلیل ­هایی که دلیل ایجاد شخصیت های هدف در هر دو طرف بوده ­است، می ­تواند باعث هم افزایی نیروی آن ها برای برند یک کسب­ وکار شده و درک هدف کمپین­ های خاص را تضمین کند.

کاهش حجم کار

برای بدست­ آوردن نتیجه بهتر، باید گروه­ های روابط عمومی از اصول سئو بهره ببرند. بدین صورت که مطالب تولید شده توسط آن­ها به صورت مناسب از طریق تیم سئو بهینه­ سازی و محتوای آن­ها بررسی شوند تا باعث ایجاد لحنی منسجم و ارتقای رتبه برند شود.

از همکاری تیم روابط عمومی با تیم های سئو و محتوا می­ توان بک لینک و سهم مشارکتی خوبی از نشریات معتبر به دست آورد. باتوجه به اینکه بازاریابی محتوا فقط مربوط به تولید محتوا نیست و باید با شیوه های توزیع ترکیب شود، هماهنگی با روابط عمومی می­ تواند مستند بودن این موضوع را تضمین کند.

همکاری در محتوا

با وجود تفاوت در اهداف محوری تیم های سئو، بازاریابی محتوا و روابط عمومی،  این سه باید بتوانند با اصولی مشترک فعالیت کنند. برای مثال، کلمات کلیدی هدف برای تیم سئو ، می توانند در نشریات الکترونیکی و مطبوعات استفاده شوند تا شناخت بهتر و بیشتری از برند ایجاد کنند.

دامنه سایت در برخی کلمات کلیدی رتبه بالایی نمی ­تواند بگیرد. در این موقعیت تدوین مطالب مطبوعاتی با استفاده از این کلمات کلیدی، برای نشریات معتبر می تواند این رتبه ها را بهبود دهد.

بیانات و اظهارات نشریات معتبر در مورد محتوا یا تحقیقاتی که به برند شما مربوط ­شود، می­ تواند به اخبار و مطالب سایت شما اعتبار بیشتری دهد و باعث ارتقاء رتبه سایت شما در موتورهای جستجو برای کابران هدف شما می­شود.


همچنین بخوانید : مجموعه کامل تکنیک های سئو آف پیج ۲۰۱۹


برای بررسی بهبود، ارزیابی کنید

همچون هر فعالیتی در یک کسب­ وکار و یا برند، تمام مراحل همکاری سه بخش مهم سئو، روابط عمومی و برندینگ باید ارزیابی شود. شاخص عملکرد نشان دهنده تناسب محتوا با مشتریان، میزان ترافیک و لیدهایی که از سایت های مطبوعاتی بدست آمده‌اند، است و مشخص می کند که همکاری بهینه میان سه بخش یادشده، چه تاثیری بر ارتباطات و افزایش نرخ تبدیل دارد.

تحلیل آمارها و بررسی اعداد و ارقام، همچنین توجه به میزان تاثیر در شخصیت خریدار و مراحل تبدیل خریدار می ­تواند در بهبود روند، ارائه راهکارهای بهینه و حتی شناخت نقاط ضعف و قوت، کمک قابل توجهی کند.

امروزه تفاوت برندها در ابزارها و روش­ هایی است که استفاده می­ کنند. هرچه هماهنگی این سه بخش بیشتر و نزدیک تر شود، ارتقا بیشتر برندتان را شاهد خواهید بود.

 Branding, SEO, PR از نگاه Paul Sutton با استفاده از PESO

مدل توزیع محتوای PESO
مدل توزیع محتوای PESO

ارزش چارچوب paid, earned, shared& owned) PESO) به عنوان ابزاری برای برنامه ریزی برای بازاریابی و روابط عمومی ، در ادغام اشکال مختلف رسانه ای نهفته است.

پل ساتن می ­گوید در مدل توزیع محتوای PESO – ایده رسانه­ های پرداختی، به­ دست آوردنی، اشتراکی و مالکیتی – روابط عمومی اساسا با رسانه به ­دست آوردنی( مانند ارتباط با بلاگرها، اینفلوئنسرها و اسپانسرها) سروکار دارد. در طول زمان، هدف روابط عمومی به رسانه اشتراکی( توییتر، لینکدین،یوتیوب و …) و مالکیتی(وب­سات­ ها، پادکست ­ها، توصیه مشتریان، توصیه کارمندان و …) تغییر کرد. زیرا همانطور که ساتن توضیح می ­دهد، متخصصان این رشته عموما سخنورانی هستند که می ­توانند محتوایی تولید کنند که قابل اشتراک گذاری باشد.

اما تیم­های سئو معمولا محتوایی برای به اشتراک گذاشتن اهداف تولید می ­کنند، در حالی که محتوای آنان بیشتر بر تقویت بک ­لینک­ ها و رتبه ­بندی متمرکز است تا بازدید محتوا.

ساتن می­ گوید: متخصصین سئو اکنون کار روابط عمومی را انجام می ­دهند. یک متخصص خوب سئو، افراد با پیش­ زمینه ارتباطات/ روابط عمومی را استخدام می­ کند که توانایی انجام کاری را داشته ­باشد که آنها به آن روابط عمومی دیجیتال می­ گویند.

تفاوت روابط عمومی سنتی یا روابط عمومی دیجیتال چیست؟ وقتی هیچ مسیری در شرایط خاص واضح نیست، الگوهای روابط عمومی دیجیتال ابتدا روی محتوای برند در وبلاگ ­های پرمخاطب و وبلاگ نویسان متمرکز می شود. درحالی که تیم­ های سئو فقط نیاز به دسترسی بهینه را درک می­ کنند، بخش روابط عمومی می­ داند اصولا چطور باید به تولیدکنندگان محتوا دسترسی پیدا کنند و با آنها ارتباط برقرار کنند. این همکاری میان تکنولوژی گرایی و تمرکز انسانی است که باعث شده سئو و روابط عمومی باهم کار را جلو ببرند.

اگر هر کس به آنچه در آن توانایی دارد بچسبد، جایگاه واقعی قدرت آنجاست. (پاول ساتن)

سوالات خود درمورد مقاله بالا را کامنت کنید تا به آنها پاسخ داده شود.

فایل دانلود همین مقاله: